-
.

 

 


 
"foto van Hilversum"
is een idee van
en wordt verzorgt door:
Jan Barnier
Hilversum
 
Foto van Hilversum
wordt mogelijk gemaakt door:
MCH
Hoge Larenseweg 3,
1221 AJ  HILVERSUM
telefoon 035-6832877
de speciaalzaak voor
modelspoor-

en miniatuurmodellen

surf naar
Modelbouw Centrum Hilversum



















Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Alle foto's, tenzij anders vermeld, zijn van de maker van deze weblog:
Jan Barnier


Gebruik toegestaan mits bronvermelding:
Foto:  Jan Barnier,   www.fotovanhilversum.nl
en ik zou het leuk vinden even een mailtje van je te krijgen over hoe en waar je de foto hebt gebruikt.

Foto’s die geen eigen foto's zijn, niet gebruiken s.v.p.
Ik kan wel voor je overleggen met de maker, voor zover mogelijk
 
voor informatie mail naar:
 
sponsor

alle foto's van de verbouwing van het station Hilversum en de aanleg van de tunnel
kijk in het fotoalbum van:
Als wij nu verwachten, dat anderen, onze cultuur en gewoontes respecteren, dan is het misschien wel slim als wij dan van die anderen hun cultuur en gewoontes zeker respecteren.

 

 
en ook
 
 
 
meer foto's

Laatste reacties
Heimwee Express: Ode aan de Gooilijn


Heimwee Express: Ode aan de legendarische Gooilijn
 
Met de Heimwee Express, zoals die elk laatste weekend van de maand rijdt van het voormalige Utrechtse station Maliebaan naar Hilversum en weer terug, gaat “het spoor” ruim 70 jaar terug in de tijd.
Het oude NS station Utrecht-Maliebaan, waarin  het Spoorwegmuseum gevestigd is in, was tot 1939 een van de belangrijkere stations van de oude HIJSM lijn, ook wel Gooilijn genoemd.


De Diesel III / Mat 34 anno 2010, maar zoals dat ook in 1935 had kunnen zijn op het station Maliebaan
 
Het traject, van de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij, werd in dienst genomen in 1874 met als stations en halteplaatsen: Utrecht Maliebaan, Utrecht Blauwkapel ( tot 1928), Groenekan West ( tot 1934 ). Nieuwe Wetering ( tot 1928 ), Maartensdijk ( tot 1941 ), Hollandsche Rading, Hilversum Amersfoortsche Straatweg ( tegenwoordig: Sportpark ) en Hilversum.
 
Oude ansichtkaart: Nog zonder elektrificering, de DEIII op de vooroorlogse Gooilijn
 
Met het in dienst stellen van een directe verbinding Hilversum – Utrecht CS in 1921 nam de belangrijkheid van de verbinding Hilversum Maliebaan af en werd station Maliebaan in 1939 gesloten voor passagierstreinen, vanaf 1953 heeft het gebouw zijn tegenwoordige bestemming: het Nationaal Spoorwegmuseum.
 
In de jaren ‘30 werden plannen gemaakt om het traject van Utrecht naar Hilversum te elektrificeren. Door het uitbreken van de 2e wereldoorlog, en daardoor het gebrek aan staal, moest de NS een alternatief bedenken en dat werden de beroemde betonnen portaal constructies, inmiddels bekend als Gotische Bogen en verheven tot monument. Het geëlektrificeerde traject werd op 4 mei 1942 geopend. De rijdraad was geen lang leven beschoren en de koperen rijdraden verdwenen aan het eind van de oorlog richting Duitsland. De bijzondere betonnen constructie bleek zo stevig dat de portalen, ook zonder rijdraad, fier overeind bleven staan. Op 3 augustus 1946 werd de bovenleiding op het traject weer opnieuw in dienst gesteld.
 
 
De Blauwe Engel ( Diesel I ) onder de Gotische Bogen in 2009 ( foto: J. Kooij )

Met de Heimwee Express heeft het spoorwegmuseum een ( zij het museale ) verbinding herstelt die  van 1874 tot 1939 een belangrijke verbinding was van het Gooi met station Maliebaan van het spoorwegknooppunt Utrecht. Dat reizigers met de Heimwee Express in Hilversum, anno 2010, niet kunnen uit- of overstappen is een klein schoonheidsfoutje. Pikant detail dat van het materieel dat de Heimwee Express rijdt er geen enkele trein bijzit die voor 1939 deze dienst echt gereden zou kunnen hebben, ook de Blokkendoos uit 1928 niet, want de lijn had toen nog geen bovenleiding.
 


de Blokkendoos ( Mat 24 ) als Heimwee Express op station Hilversum

Een stel dat deze lijn wel bereed staat, helaas niet rijvaardig, in het spoorwegmuseum, het 3-delige dieseltreinstel uit 1934, de DE III ook wel bekend als MAT 34. ( zie de bovenste 2 foto's )
 

Heimwee Express met de 2-delige groene Hondekop
 
 
Recent is de DE III uit 1960 aan de Heimwee Express vloot toegevoegd
 
Fotograaf oude ansichtkaart: onbekend
foto Blauwe Engel / DE I: © Jeroen Kooij
Overige foto's: © Jan Barnier, Hilversum
 
 
meer foto's van de Heimwee Express staan op http://www.flickr.com/groups/1331367@N25/pool/

Reacties

juffie Kakel op 10-03-2010 20:25
Nou moe, dat wist ik niet dat dit evenementje er was. Waarom kunnen we niet in en uitstappen trouwens?
 
Denk nog steeds aan de Vitus hoor..... Vergeet 'm niet, maar ben wat ziekjes ......
 
groetjes,
fotolog Albert & Mara vanuit Andalucia op 12-03-2010 03:15
Mooie foto's Jan. Je hebt ons laten genieten. Zelfs zo laat in de nacht.
We zitten weer in Spanje, dus blijf ons volgen zouden we zeggen.
Kan je ons nog een paar foto's in het groot mailen? Graag.
Saludos de
Mara y Albert
dikkemick op 30-03-2010 00:01
Een wat latew reactie, maar beter dat dan helemaal niet.
Over pikant detail gesproken: Het échte stationsgebouw hadden ze ook even moeten kunnen terughalen bij zo'n historisch ritje elke maand, kijk DAN was het pas écht de moeite waard geweest en historisch belngrijk geweest, want dat was het allereerste station in 't Gooi voor de passagiersverbinding, het Hilversums Station, Anno 1874.
 
Maar ja...
 
We kunne er over blijven mijmeren......en dat zullen we dan ook wel doen, zo nu en dan, af en toe!
 
Bedankt voor de prachtige foto's en dito verslag, Jan!
 
Groets,
Dikke Mick
darknessnieuws op 30-03-2010 00:05
We zijn daar vorig jaar nog geweest, alleen geen tijd gehad voor de heimwee expresse volgende keer beter!
Jan Barnier op 30-03-2010 08:52
gelukkig hebben we de foto's nog

http://www.flickr.com/groups/1331367@N25/pool/
Ronald B. op 27-08-2015 04:33

Jaaaaren over die route gereden, en ik vond het altijd een interessant ontwerp van de bovenleiding palen. Nooit geweten dat het uit pure noodzaak was ontstaan!

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl