-
.

 

 


 
"foto van Hilversum"
is een idee van
en wordt verzorgt door:
Jan Barnier
Hilversum
 
Foto van Hilversum
wordt mogelijk gemaakt door:
MCH
Hoge Larenseweg 3,
1221 AJ  HILVERSUM
telefoon 035-6832877
de speciaalzaak voor
modelspoor-

en miniatuurmodellen

surf naar
Modelbouw Centrum Hilversum



















Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Alle foto's, tenzij anders vermeld, zijn van de maker van deze weblog:
Jan Barnier


Gebruik toegestaan mits bronvermelding:
Foto:  Jan Barnier,   www.fotovanhilversum.nl
en ik zou het leuk vinden even een mailtje van je te krijgen over hoe en waar je de foto hebt gebruikt.

Foto’s die geen eigen foto's zijn, niet gebruiken s.v.p.
Ik kan wel voor je overleggen met de maker, voor zover mogelijk
 
voor informatie mail naar:
 
sponsor

alle foto's van de verbouwing van het station Hilversum en de aanleg van de tunnel
kijk in het fotoalbum van:
Als wij nu verwachten, dat anderen, onze cultuur en gewoontes respecteren, dan is het misschien wel slim als wij dan van die anderen hun cultuur en gewoontes zeker respecteren.

 

 
en ook
 
 
 
meer foto's

Laatste reacties
Koster Koninginneweg & Joy Limonade
De Koninginneweg in Hilversum is al regelmatig besproken op deze site, ook het verhaal over de limonadefabriek, in het huidige Luzac pand.
Op de site van het likeur en frismuseum staat de hele geschiedenis, opgetekend door Drs. Peter Zwaal.
Met vriendelijke toestemming van Dhr Zwaal breng ik U hier ook het verhaal:
 

  Joy
de geschiedenis van een Nederlands frisdrankmerk

In 1946 riep de Hilversumse frisdrankenproducent Jan Koster zijn personeel te hulp bij het bedenken van de naam voor een nieuw merkartikel. De randvoorwaarden waren simpel: de naam moest kort zijn en opwekkend en internationaal klinken. Het was directiesecretaris Mr. F.A. Bontje die met de suggestie ‘Joy’ op de proppen kwam en zodoende met de uitgeloofde beloning – 25 gulden plus een horloge – ging strijken.

N.V. Joh. Koster’s Handelmaatschappij, opgericht in 1894 door de vader van Jan Koster, was naar Nederlandse maatstaven in 1946 een middelgroot frisdrankenproductiebedrijf. Op de ranglijst van Nederlandse frisdrankenproducenten nam het qua omzet de 14e positie in. Hoofdactiviteit van het bedrijf was evenwel niet de productie van frisdranken maar de groothandel in bier. Als zodanig bezat Joh. Koster’s Handelmaatschappij het agentschap van Heineken voor een groot gedeelte van de provincie Utrecht en het Gooi. Uiteraard vonden de door Koster vervaardigde frisdranken voornamelijk afzet in horecabedrijven waaraan ook Heineken-bier werd verkocht. Behalve een biergroothandel en frisdrankenfabriek bezaten de Kosters – Jan en zijn broers Kees en Richard – ook nog een distilleerderij (De Boog te Utrecht) en een slijterij. N.V. Joh. Koster’s Handelmaatschappij was kortom in drankenland van alle markten thuis. Bij het bedrijf werkten zo’n 60 mensen.

Wat Jan Koster in 1946 voor ogen stond, was een frisdrank te ontwikkelen die de concurrentie aankon met Coca-Cola en met de populaire vruchtenlimonades van Hero. Al voor de oorlog was Jan Koster ervan overtuigd geraakt dat Coca-Cola en Hero de toekomst hadden. Twee jaar lang, van 1936 tot 1938, had Koster als agent vruchtenlimonades van Hero verkocht. De verkoop van Hero-vruchtenlimonades was destijds duidelijk ten koste gegaan van de in eigen fabriek vervaardigde merkloze limonadegazeuses. In 1946 was alom bekend dat Coca-Cola en Hero werden geconfronteerd met een overstelpende marktvraag – een vraag waaraan zij slechts mondjesmaat konden voldoen omdat de suiker nog op de bon was. Er was geen groot strategisch inzicht voor nodig om te voorzien dat zodra de Nederlandse regering de handel in suiker zou vrijgeven, Coca-Cola en Hero een groot deel van de markt moeiteloos naar zich toe konden trekken. Frisdrankenproducenten die wilden blijven meetellen deden er dus verstandig aan merkartikelen te introduceren die in uitstraling en kwaliteit niet voor Coca-Cola en Hero onderdeden

Achteraf kan worden geconstateerd dat de gebroeders Koster aardig door hadden hoe het werkte: ontwikkel je eigen versie van een bestaand product (Hero Sinas), verzin daarvoor een pakkende merknaam (liefst Engelstalig, dat doet het goed bij de jeugd), laat een modern logo ontwerpen (de aangetrokken ontwerper Gerard Kiljan koos voor cursieve schreefloze letters op een rode ondergrond), zorg ervoor dat naam en logo merkenrechtelijk zijn beschermd (de merknaam Joy werd op 5 april 1946 en het logo op 10 juni 1949 gedeponeerd bij het Bureau voor de Industriële Eigendom), kom met een flesje dat net als dat van Coca-Cola uit duizenden herkenbaar is (het door Gerard Kiljan ontworpen 28 cl flesje was buitengewoon gedrongen) en schrik tenslotte niet terug voor de nodige reclame- en verkoopkosten. Kortom: ga voor een ‘me-too’ product met maximale herkenbaarheid en laat anderen maar tijd, geld en energie steken in de ontwikkeling van een echt innovatief product. Toen op 8 november 1948 de handel in suiker door de Nederlandse regering werd vrijgegeven, stonden de gebroeders Koster klaar om met Joy hun marktpositie te verdedigen (tegenover Coca-Cola en Hero) en zelfs uit te breiden (ten koste van andere producenten).

 Ruim twintig jaar heeft Joh. Koster’s Handelmaatschappij met Joy aan de weg getimmerd. Verkoopcijfers en marktaandelen zijn helaas niet meer bekend maar uit het feit dat de fabriek tot tweemaal toe moest uitwijken naar ruimere behuizing mag worden afgeleid dat Joy een succesproduct was. De fabriek aan de Koninginneweg in Hilversum was al in 1950 te klein, waarna onderdak gevonden werd in het monumentale pand ‘De Gesloten Steen’ aan de Oude Gracht in Utrecht. Deze locatie werd in 1961 ingeruild voor een nieuwe fabriek aan de Europaweg op het Utrechtse industrieterrein Kanaleneiland. Een andere maatstaf waaraan het succes van Joy kan worden afgemeten is het aantal smaak- en verpakkingsvarianten. In 1958 kreeg Joy Sinas gezelschap van Joy Citron. Een jaar later kwam daar nog de smaak Cassis bij. Met het oog op de verkoop aan supermarkten nam Joh. Koster’s Handelmaatschappij in 1960 een ranke 75 cl fles in gebruik. Ook deze ‘gezinsfles’ was ontworpen door Gerard Kiljan. Toen duidelijk werd dat veel horecaondernemers het Joy-flesje van 28 cl eigenlijk iets te volumineus vonden – klanten deden te lang over een flesje, dronken het niet snel genoeg leeg – liet Koster ook nog een horecaflesje van 20 cl ontwerpen. Dit laatste flesje was in wezen een verkleinde uitvoering van de 75 cl gezinsfles. Opmerkelijk genoeg werd Kiljans gedrongen 28 cl flesje in het assortiment gehandhaafd. Waarschijnlijk was dit een verstandige beslissing, want voor veel consumenten waren het merk Joy en dit flesje inmiddels onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bovendien hingen nog overal in het land blikken en kartonnen reclameplaten waarop het 28 cl flesje stond afgebeeld. Illustrator van de meeste Joy-reclameplaten was overigens Cor van Velsen.

In de jaren zestig ging het Koster als frisdrankenfabrikant wat minder voor de wind. Dat lag niet zozeer aan Joy, als wel aan het feit dat afnemers steeds vaker vroegen om een ‘totaalassortiment’. Hoewel door Koster ook diverse niet-vruchtenlimonades werden vervaardigd (Ten Cola, Bubble Up, King’s Cross Tonic), kon aan deze merkartikelen niet de financiële ondersteuning worden gegeven die feitelijk noodzakelijk was. Daar kwam nog bij dat de producten Ten Cola en Bubble Up achtervolgd werden door merkenrechtelijke geschillen. In maart 1969 verkochten de gebroeders Koster hun complete
bedrijf (drankengroothandel, frisdrankenfabriek, distilleerderij en slijterij) aan Heineken. Kort daarop werd de productie van Joy-vruchtenlimonades gestaakt, werd de frisdrankenfabriek gesloten en werd het emballagepark (flessen en kratten) vernietigd. Het merk Joy werd overgeheveld naar de portfolio van Heinekens frisdrankenproductiebedrijf Vrumona N.V. in Bunnik.

Omdat Vrumona al beschikte over een ijzersterk eigen vruchtenlimonademerk (SiSi) was voor Joy niet meer dan een bijrol weggelegd. Feitelijk werd het merk Joy door Vrumona ‘slapend’ gehouden en alleen ‘gewekt’ als de marktomstandigheden daarom vroegen. Toen begin jaren zeventig alle grote frisdrankfabrikanten met literflessen sinasdrank begonnen te prijsstunten, wenste Vrumona het merk SiSi hieraan niet op te offeren maar werd Joy als ‘discountmerk’ naar voren geschoven. In 1982 herhaalde Vrumona die truc maar was de vernedering voor Joy zo mogelijk nog groter. Warenwettelijk gesproken was Joy in 1982 niet eens meer een vruchtenlimonade. Omdat in de receptuur minder dan 10% sinaasappelsap was verwerkt, kon Joy niet langer als ‘sinas’ worden aangeprezen maar moest het worden aangeduid als ‘limonade met sinaasappelextract’. En zo eindigde Joy – qua verpakking één van de opvallendste sinasdranken die Nederland ooit heeft gekend – als een tamelijk non-descript discountartikel dat alleen bestaansrecht had bij de gratie van een ander artikel. Thans verkeert het merk Joy, na ruim twintig jaar slaap, in een toestand die het best als comateus kan worden omschreven. Mocht Joy ooit nog eens tot leven worden gekust dan zal het zijn door een prins die waarschijnlijk niets afweet van haar roemruchte verleden…

Geschreven door Drs. Peter Zwaal.

Geraadpleegde literatuur:
  
Merkenblad jrg. 35, nr. 4 (april 1946), p. 109; jrg. 38, nr. 6 (juni 1949), p. 694; jrg. 38, nr. 10 (oktober 1949) p. 1091

 Misset’s vakblad voor de handel in gedistilleerd, wijn, bier en frisdranken jrg. 57, nr. 10 (10 mei 1960) p. 268-269    

Weekblad voor den handel in gedistilleerd, wijn, bier, etc. jrg. 43, nr. 6 (15 mei 1946) p. 54-55

 Jan Middendorp, ‘Ha, daar gaat er een van mij!’ : kroniek van het grafisch ontwerpen in Den Haag 1945-2000 (Rotterdam : Uitgeverij 010, 2002), p.19-22

Elsevier’s Weekblad 14 mei 1960, p. 57-59

 Peter Zwaal, Frisdranken in Nederland : een twintigste eeuwse produktgeschiedenis (Rotterdam : Stichting BBM, 1993) p.301
 Afbeeldingen: Collectie Stichting BBM, Nationaal Likeur- en Frisdrankenmuseum Isidorus Jonkers, Hilvarenbeek.

Dit artikel is een uitgebreidere versie van een artikel dat is gepubliceerd in een tentoonstellingscatalogus onder redactie van Thimo te Duits, Het onstaan der dingen : schetsen, modellen en prototypes (Rotterdam : Museum Boijmans Van Beuningen / Nai, 2003) p.100-107

  

 

 

http://www.likeur-frismuseum.org 

 

 

 

Reacties

Ellen58 op 11-04-2008 20:10
Ik ben van 1958, maar weet dat de joy daar zat, dus ze kunnen nooit in 1950 zijn vertrokken daar.
Maar een mooi verhaal om te lezen.
Goed weekend,
Groeten Ellen
gewebkijk op 11-04-2008 21:00
leuk hoor, dat je ook dit soort verhalen plaatst..!
...
Michel op 20-04-2008 23:06
Hoi Jan,
Allereerst geweldig dat je ook dit soort verhalen plaats, groot gelijk aan gewebkijk; maar ook Ellen58 geef ik gelijk:
Ik stam ook van bouwjaar 58 en kan me ook nog herinneren dat Joy in Hilversum zat, dus ergens zit er iets niet goed met de jaartallen!
 
Ik kan me nog als kind herinneren da Joy werd verkocht door onze buren, die een A&O kruidenierswinkel hadden en dat was zo rond de jaren 1965-1969......
 
Groets,
Michel
dudokfm op 21-04-2008 08:27
Ellen, Michel,
kan het niet zo zijn, dat de productie van de frisdrank naar begin jaren 50 Utrecht werd overgebracht, maar dat ( een deel van ) de distributie nog lang vanaf de Koninginneweg plaatsvond?.
Dan zit het bedrijf er nog wel, maar produceerde daar niets meer?
 
Jan
Ellen58 op 21-04-2008 09:06
@ Jan ik zou het niet weten.
Wel zie ik in gedachte van die vorkheftruckjes heen en weer rijden met pallets.
We gingen er ook weleens doppen halen om mee te spelen.
Verder komt mijn geheugen niet.
Ik geniet ontzettend van je weblog, zo leuk met tal van bekende plaatsen en mooie verhalen erbij.
Ga zo door zou ik zeggen.
Groeten Ellen.
Jan Barnier op 02-06-2008 10:24
Leuk detail:
volgens het telefoonboek van 1915 zat de drankenhandel van Joh. Koster toen aan de Kerkstraat met het telefoonnummer 246, ik mag aannemen dat de J. Koster van de vaartweg een broer was o.i.d.:
 
305 Koster, J., Café en Bierhandel,m Vaartweg 23
246 Koster, Joh., Handel in Bieren en Gedist., Kerkstraat 44
Ellen58 op 02-06-2008 11:23
Ja het zou wel familie van elkaar zijn...
Waar haal je nou toch zo'n oud telefoonboek vandaan?
Je bent er maar druk mee met die Koster.
Jan Barnier op 02-06-2008 11:43
Ellen,
 
dat telefoonboek van 1915 kun je vinden op:
 
prettige dag verder
Richard Koster op 08-11-2008 10:14
Heel erg leuk om dit op het internet tegen te komen. Heb vorige week nog heerlijk met mijn vader Jan Koster in omgeving Altea geluncht, en veel oude herinneringen opgehaald.
 
Onder andere gehad over Meneer Cornelius van Velzen die de ontwerpen voor de Joy reklames maakte. Groeten van Richard
Sebas op 02-09-2010 16:12
Wat grappig... ik ben net verhuisd naar een gerenoveerd Dudok huisje... op mijn perceel is aardig wat gesloopt, bij het kuilen graven voor de schutting vond ik een porceleinen bierdop (a la de grolsch-beugel flesjes van nu). Er staat Hilversumsche bierhandel op, Kerkstraat 44, Telefoonnummer 246. 3 cijfers voor één telefoonnummer vond ik nogal opmerkelijk, dacht met mijn vader dat het misschien wel uit de oorlog zou zijn. Maar als ik bovenstaande lees, zou het dus nog veel ouder kunnen zijn... leuk ! Bedankt voor de info allemaal ! Gr, Sebas
Jan Van Oort op 03-01-2011 14:59
Goedemiddag.
 
Ik weet zeker dat de Joy fabriek in de Eligenstraat zat omdat ik in de Eligensteeg ( een poort die uit kwam in de Eligenstraat )woonde ik was toe +/- 5 a 6 jaar.
Ik ben geboren in het jaar 1950.
Als er een wagen kwam om limonade te halen was er in de Eligenstraat een transport gat met een rollerband om deze te laden.
Als het zover was kwamen er van alle kanten kinderen om te zien of er niets te halen was van Joy limonade.
Ik zelf ben ook diverase malen via de rollers naar binnen gerold om de breekflessen die het eerst naar buiten kwamen van de band te halen en mee te nemen.
Er kwamen in die tijd ook de zogenaamde relatie geschenken naar buiten en deze werden ook door de bewoners meegenomen ( lucifers en viltjes en andere leuke dingen )
Er was achter in de Straat naast de Joy fabriek eensoort van labaratorium waar bv de smaken cassis en nog meer andere smaken werden samengesteld.
 
vriendelijke groet
Jan van Oort
Aad op 07-04-2011 15:33
Om een ieder een beetje uit de droom te helpen:
De productie verhuisde naar Utrecht, en Hilversum werd een ditributie-depot. Ook waren er depots in Amsterdam - Rotterdam -Doesburg - Zeist.
Dat er een beetje verwarring is ontstaan is dus begrijpelijk. Ik begrijp niet dat Richard Koster hier niet verder op ingegaan is.
Overigens ben ik op zoek naar foto's van de vrachtwagens van Koster-Joy. Deze waren van het merk Magirus Deutz. Wie kan mij daar aan helpen ?????
mchminiatuurnieuws op 09-04-2011 09:15
beste Aad,
 
als je die foto's vindt, van zo'n Joy Magirus Deutz ( een bolle neus? ), dan houd me zeer aanbevolen, dat is leuk om een miniatuurmodel van te maken.
 
Jan Barnier
H. Masselink op 13-11-2011 07:50
Toen ik als kind in de eind jaren 60 en begin 70 na schooltijd flessen sorteerde bij de firma koster in de hogestraat in Doesburg kan ik me nog goed de joy limonade herrineren.
Ze werden aangeleverd met een prachtige Amerikaanse truck (Mack) die zijn eigen heftruck bij zich had om te lossen.
De toenmalige directeur was de heer van Garderen, de overgang naar Heineken kan ik me nog goed herrineren.
Het was voor mij een mooie tijd omdat ik regelmatig mee mocht de drank naar de klanten te brengen.
Door zijn vorm noemde we de joy flesjes ook wel buikjes.
 
Groeten,
 
Harry Masselink
Aad op 13-11-2011 10:01
Beste Harry,
 
Maak van de Mack maar gerust en Magirus Deutz.
 
M.v.g.
Aad.
RAMON GERING op 29-11-2011 16:28
Ik ben verzamelaar van kroonkurken !
Ik vroeg me af of iemand via deze weg mijn kan helpen aan oude kroonkurken ?
Ik wil er een passende vergoeding voor geven !
Ik verzamel voornameijk oude nederlandse kroonkurken !
U kunt me er heel blij mee maken !
Groetjes,
RAMON GERING
PALTROK 4
3642 CM MIJDRECHT
Aad op 04-04-2012 09:43
De foto boven (rechts)
JOY, de nieuwe sinaasappelsmaak, is een reclameuiting na de overname door VRUMONA.
Het ontsiert het hele verhaal.
Til op 22-12-2012 16:06

Wie heeft er interesse in een Joy flesje (zonder etiket en dop) wat bij het storten van grond uit de Westeinder te voorschijn is gekomen. We vinden het erg leuk om het verhaal achter Joy van de fa Koster gelezen te hebben.Misschien iets voor het fris- en likeur museum?

Groeten,

Bert en Til Rademakers, Aalsmeer

Tim Jongerden op 11-02-2013 07:24

Een kiosk aan de Larenseweg verkocht deze  limonade , deze stond tegen het gebouw van de Ensink fabrieken! Ik kocht daar wel eens een flesje als ik vrij was van school!

Gerard van de schootbrugge op 03-10-2013 22:34

Ik kom op jullie discussie terecht via een artikel in de periodiek De Oud Utrechter van dinsdag 1 oktober. Op de voorpagina een verhaal over de historie van Joy. Ik trof het blad in Bunnik (op bezoek bij mijn zoon). Bunnik, Vrumona, speelt een belangrijke rol in de historie van Koster/Joy.

Ik werd getriggerd omdat ik zelf vakantiewerk heb gedaan bij Koster op de Konininneweg, rond 1960 (ik ben van 1945). En bij ons op de rij woonde drie huizen verder de familie Wortel. De zoons waren straatvriendjes, vader Gerrit was chauffeur bij Koster. Ik herinner me nog goed hoe wekelijks een enorme truck van Heineken langskwam. Ik moest dan helpen lossen. Kratten met 24 dikbuikjes boven je macht stapelen. Dat lukte alleen als je een bepaalde zwaaiende beweging beheerste. Soms waren we niet op tijd bij de rollerband en donderde zo'n krat op de grond. Dan zaten we nog dagen in de bierlucht. Als ik me goed herinnerde,verdiende ik met dit leuke en spannende beulenwerk 25 gulden per week, op vrijdag in een geel envelopje af te halen bij de chef in zijn kantoortje.

M.Dekkers op 14-07-2015 17:28

Wat een mooie tijden elk land z,n vele soorten limonade,NU zoek ik al een tijdje het oude reclamebord van JOY met daar op dat meisje met een wit petje op,maar na een keuken brandje bij ons ,ben ik bang dat ik mischien nooit meer zo,n reclamebord tegen kom,maar wie ,m wel weet /of heeft ik geef er zo 1000.- euro voor als beloning om hem terug te krijgen,want de herrinering aan die kleurige tijd is onbetaalbaar,wie o wie weet ,m groet Marcel ,  inl; 0341357331.

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl